Vitamina C

Cunoscuta si sub denumirea de "Acid Ascorbic", vitamina C este una din cele mai discutate dar si cel mai putin intelese. Vitamina C este un nutrient esential pentru viata umana si a devenit celebra datorita lui Linus Carl Pauling, laureat al Premiului Nobel in 1954. Termenul este derivat din combinatia a doua cuvinte: vital si amine. Vitaminele sunt molecule organice (continand carbon) care functioneaza in principal ca niste catalizatori ai reactiilor din organism. Catalizatorii sunt substante care permit unei reactii chimice sa se desfasoare cu mai putina energie si in mai putin timp decat in conditii obisnuite. Organismul are nevoie de vitamine in cantitati foarte mici, pe care si le procura din trei surse: alimente, bauturi si corpul uman (vitamina K este eliberata de bacteriile intestinale, iar vitamina D se produce cu ajutorul iradierii pielii cu raze ultraviolete). Vitaminele sunt solubile in apa sau grasimi. Cele solubile in grasimi sunt vitaminele A,D, E,K si se acumuleaza in zonele corpului unde exista depozite de grasimi si in ficat. Atunci cand sunt luate in cantitati mari vitaminele solubile in grasimi pot provoca intoxicatii. Vitaminele solubile in apa sunt vitamina B si vitamina C. In cazul in care sunt administrate in exces acestea sunt eliminate prin urina. Este interesant de remarcat ca cele mai multe animale isi produc singure vitamina C de care au nevoie, dar, ca omul, primatele si porcusorii de Guineea (cobaii) si-au pierdut aceasta abilitate. Vitamina C este vitala pentru producerea colagenului-elementul omniprezent in organism, fiind gasit din abundenta in fibrele tesutului care da corpului forma si sprijina organele. Colagenul este peste tot in organism si sinteza lui depinde de vitamina C. Vitamina C este prezenta in exteriorul celulei, unde rolul ei este de a adauga hidrogen si oxigen moleculelor a doi aminoacizi: prolina si lizina.In lipsa vitaminei C, procesul de formare a colagenului este tulburat rezultand o mare gama de probleme. Vitamina C se gaseste in fructe citrice [portocale, lamai, grepfruturi] si legume [rosiile, ardei gras, cartofi]. Cantitatea de vitamina C scade foarte mult prin expunere la aer, taiere si gatire, totusi, ceea ce ramane este cantitatea necesara unei persoane normale pentru o zi. Ficatul stocheaza provizii de vitamina C care sunt de ajuns pentru aproximativ trei luni. Administrarea de vitamina C sub forma de supliment alimentar nu este necesara aproape niciodata. Fiecare aliment pe care il consumam in mod obisnuit contine o cantitate destul de mare de vitamina C, astfel incat organismul sa nu-i duca lipsa.Vitamina C nu se poate stoca in corp de unde apoi sa poata fi folosita, asa ca va trebui in permanenta sa fie prezenta prin consumarea alimentelor naturale ce o contin. Cand luam suplimenti putem acumula prea multa vitamina C, ceea ce poate cauza o serie de probleme medicale. Un regim alimentar echilibrat si sanatos furnizeaza cantitatea de vitamina C necesara, fara sa fie nevoie de administrarea ei sub forma de tablete. Prin practicarea exercitiilor fizice zilnice sunt antrenate in procesul metabolic toate sursele de vitamine, proteine si aminoacizi provenite din alimentatie. Iata un detaliu in plus a fi cunoscut in ceea ce numim alimentatie sanatoasa, pentru ca atunci cand pronuntam "dieta" sa nu insemne ca si cum avem restrictii la anumite alimente si produse. Exercitiile fizice zilnice in general reprezinta doar o componenta din complexul de aspecte ce tin de starea optima de sanatate si un echilibru mental-psihic.
Pregatire: